האם מתכנתים ב 8200 בעצם מרוויחים משירותם הצבאי?

בשולי הסערה סביב המתקפה של שלי יחימוביץ' על סרבני 8200, מתקפה שכללה טענה שהם בעצם מרוויחים משירותם הצבאי, ידיד הבלוג, אורי כץ, העלה בפייסבוק את הטענה הבאה:

"חשוב להדגיש: בוגרי 8200 לא "הרוויחו" משירותם הצבאי. הם בסך הכל "הפסידו פחות" מאחרים, ואפילו זה לא בטוח – בהתחשב בפוטנציאל השכר הגבוה שהיה להם עוד לפני שהגיעו ליחידה, כל שנה אבודה עולה להם יותר מלאחרים."

העיקרון שאורי מעלה נכון – דרך טובה להעריך את העלות למתגייס של כל חודש של שירות חובה הוא השכר שאותו מתגייס היה מקבל אילו הוא לא היה בצבא. אחרי שכולם פחות או יותר הסכימו על זה, התחיל שם דיון על הדרך הנכונה להעריך את סך העלויות והרווחים של שירות כאיש תוכנה ב 8200. בגלל שאף פעם לא נוכל לדעת כמה היה מרוויח בדיוק בוגר 8200 אילו לא היה כלל גיוס חובה, קשה לענות על השאלה הזו.

אני מסכים שקשה מאד להסתכל על נתונים של שכר של מתכנתים שכן או לא היו ב 8200, ולהגיע על בסיס זה למסקנות. אבל, בשביל זה יש תיאוריה. אם לא לתת תשובה סופית, לפחות להבהיר לנו מה עומד בבסיס כל טיעון. אם לוקחים ברצינות את התיאוריה הכלכלית הסטנדרטית על קביעת שכר, אז הטענה שאנשי תוכנה ב 8200 בעצם מרוויחים משירותם הצבאי שקולה, פחות או יותר, לטענה הבאה: אילו לא היה גיוס חובה בישראל, השכר לאנשי תוכנה ב 8200 היה אפס (או, בגלל החוק – שכר מינימום). זה כל כך רחוק מלהיות המצב בסוכנות המקבילה בארה"ב, שקצת קשה לי להאמין לתרחיש כזה. נכון, יש הבדלים בין 8200 למקבילה האמריקאית, אז כמובן שההשוואה לא מושלמת, ולא קרובה למושלמת. אבל – האם ההבדלים האלה גדולים מספיק כדי להסביר למה השכר במקבילה האמריקאית של 8200 כל כך רחוק משכר מינימום? בכל מקרה, ההקבלה הזו חשובה ולו רק כדי שנהיה סגורים על מה אנחנו אומרים כשאנחנו אומרים שאנשי 8200, בשורה התחתונה, מרוויחים משירותם הצבאי.
במחשבה שניה, אני כן יכול לדמיין מצב שבו, ללא גיוס חובה, 8200 היו מפעילים איזה אינטרנשיפ יוקרתי מאד, שבו השכר היה אפסי, ועדיין אנשים היו עומדים בתור להתקבל אליו. יש דברים דומים בחברות היי-טק גדולות בארה"ב . (כנראה שאין. ראו תגובה של יאיר ליבנה, שיודע על מה הוא מדבר). מה שקשה לי מאד להאמין, זה שמישהו היה מסכים לאינטרנשיפ כזה שנמשך שלוש שנים או יותר. אני, אגב, לא מכיר את עומס העבודה של המתכנתים של 8200, אבל הניחוש שלי הוא שהם עובדים יותר שעות ביום מאינטרן ממוצע.

מה השורה התחתונה שלי? אין לי. רק להדגיש – אני לא אומר שברור שאנשי 8200 בעצם כן או לא מרוויחים, בשורה התחתונה, מהשירות הצבאי שלהם. אני רק רוצה שנהיה סגורים על המשמעות של הטענה הזו – שבהיעדר גיוס חובה שערי 8200 היו מוצפים באנשים שמוכנים לעבוד לפחות שלוש שנים בשכר מינימום. ההימור שלי הוא שזה לא המצב. אבל – ההימור שלי לא הרבה יותר טוב מההימור של כל אחד אחר.

עדכון:

אנשים העירו לי, בצדק, שלא ברור שזו ההשוואה הנכונה. או לפחות לא ההשוואה היחידה שחשוב לעשות.  אולי ההשוואה הנכונה צריכה להיות לחייל בתותחנים, ולא לעולם שבו אין גיוס חובה. בעיני שתי ההשוואות במקום. אלו שתי שאלות, שכל אחת מהן חשובה. הפוסט הזה נכתב בהתייחס לפוסט של אורי בפייסבוק, שעוסק, במפורש, רק בהשוואה לעולם שבו אין גיוס חובה.

12 תגובות בנושא “האם מתכנתים ב 8200 בעצם מרוויחים משירותם הצבאי?”

  1. שתי נקודות שאמרו רבים ולא נוגעות כלל לשכר בעת השירות הצבאי והאלטרנטיבות האזרחיות:
    1. אנשי תוכנה ב-8200 יוצאים כקליקה סמי מגובשת – חבר מביא חבר, יוזמות שעולות אצל מספר יוצאים וכו' – לא מדובר בכת סגורה, אבל בהחלט מדובר ברשת חברתית מועילה יותר מלינקדאין
    2. נשיאת תג יוצא יחידה פותחת הרבה דלתות גם במקומות בהם לא קיים בסיס של אנשי היחידה. אווירת הצללים והיוקרה בה התקשורת מציגה את היחידה עוזרת לאנשי מפתח בשוק "לדעת" שאם יש להם הזדמנות לחטוף יוצא יחידה, כדאי שיעשו את זה מהר אחרת הם יצטערו על זה.

    ולגבי שעות העבודה? אז לא… פשוט לא.

    אהבתי

  2. נקודה מעניינת.

    יש לזה עוד היבט – זה לא מספיק להשוות את המצב הנוכחי לבין מצב שלא היה שירות חובה, ולשאול כמה אנשים היו בוחרים לעבוד ב 8200 במצב השני. הסיבה היא ששירות החובה עצמו מגדיל את התועלת של חיילי 8200 מהשירות שלהם. הטיעון הולך ככה:

    1. התועלת שמתכנת מפיק מעבודה במקום מסוים תלויה באיכותם של המתכנתים האחרים שעובדים באותו מקום. ככל שאתה עובד עם אנשים חכמים ומקצועיים יותר, אתה לומד יותר. בנוסף, ככל שב 8200 איכות האנשים גבוהה יותר, כך המותג של 8200 חזק יותר, וכל מתכנת נהנה יותר מהמותג הזה כשהוא יוצא לאזרחות.

    2. שירות החובה מאפשר ל 8200 להחזיק מתכנתים באיכות גבוהה יותר. היום, ל 8200 יש את הפריוילגיה לבחור כמעט לבד את המתכנתים הטובים ביותר בכל מחזור גיוס, ולכן היא מצליחה לשמור על איכות כוח אדם מאוד גבוהה. לולא גיוס החובה, היא הייתה מאבדת לפחות חלק משמעותי מהמתכנתים האלה.

    בקיצור, גיוס החובה מגדיל את איכות המתכנתים ב 8200, ולכן מגדיל גם את התועלת שכל אחד מהם מקבל. לכן ההשוואה שהצעת לא לגמרי פותרת את הנושא (למרות שהיא עדיין מעניינת).

    אהבתי

  3. לא מכיר התמחויות שהן כמעט חינם בחברות אינטרנט בארה״ב – התשלום דווקא יפה ומקביל לשכר התחלתי באותן חברות שגבוה ממשכורות היי-טק ישראליות.

    Liked by 1 person

  4. יש כמה נקודות שעולות בראש מתוך ניסיון קצת יותר פנימי:
    1- בניגוד למקבילה האמריקאית, אני מנחש, המתכנתים ב-8200 עוברים הכשרה בזמן השירות הצבאי שמעניקה להם את היתרון היחסי ביציאה לשוק החופשי. אני משער שאצל האמריקאים מי שנכנס לשירות למד לימודי תואר ראשון לפחות והשקיע כסף וזמן בקבלת ההכשרה הזאת.
    2- בהיעדר שירות צבאי חובה, ההנחה שלי היא שאותם החבר'ה היו ממלאים את ספסלי הפקולטות למחשבים ויוצאים לעולם ההיי-טק ללא היתרון היחסי שיש להם היום על מי שישבו על אותם הספסלים אבל לא שירתו ביחידה.
    3- גם מקצועות אחרים, מישהו כאן הזכיר מאזינים, אבל יש עוד כמה שאני יכול לחשוב עליהם, מקבלים הכשרה שלא היו יכולים לרכוש (או לפחות היה יותר מסובך) בעולם חופשי ללא גיוס. לכיסי האישי ההכשרה הזאת הייתה שווה מעל מאה אלף שקלים בחשבון ישיר.
    לכל האמור לעיל, אני מסכים עם הטענה שיש בהחלט רווח מהשירות ביחידה, לפחות במקצועות רבים.

    אהבתי

  5. בלי קשר להשוואה האמריקית: למה לא חישבנת גם את הערך של ההכשרה שהם מקבלים? (בהנחה שהיא מקבילה בערך לתואר ראשון אקדמ (לא?) אז הם הפסידו, לכאורה רק את הזמן שנתנו בחינם).

    אהבתי

  6. התכוונתי רק את זמן העבודה שנתנו בחינם. אם כי ברור שגם זה, בשורה התחתונה, רווח לעומת מה שהיה קורה אילו.

    אהבתי

  7. תודה על הפוסט . הכותב והמכותב של הכותב ( פייסבוק ) מתעלמים ממוטו מרכזי של תעשיות הנשק בישראל : " הכל נוסה בקרב ……" סיעור המוחות , הצורך להוכיח באון ליין היכולות , הכל ברמות עצומות של מבצעים וסטרס , היכולת להפיק לקחים בצורה משמעותית ומצטברת ( מהניסיון בשטח ) , מעניקים להם קדימות , שאין לאף בעל מקצוע מקביל , כזה המגיע מעולם של תיאוריות או חברת סיד זניחה . מה ההשלכות , משאיר לפרשנות של כל אדם ואדם . תודה

    אהבתי

  8. אורי כץ טועה ובגדול !!!!
    יוצאי הסיירות המובחרות ביותר (מטכ"ל, קומדנו ימי ושלד"ג…) אולי "מפסידים" פחות מהאחרים אך יוצאי 8200 וממר"ם מרוויחים ה-מ-ו-ן משירותם הצבאי.
    כמו שנאמר פה למעלה, המיתוג העצום של היחידה מעניק להם שכר גבוה משמעותית משכר של מתכנת טוב אחר שלא עבר דרך היחידות האלה (ונניח שהוא היה מאוד קרוב להתקבל אליהם).
    חיילי היחידות האלה נחשפים לפרויקטים מסובכים בשיא הטכנולוגיה הקיימת בשוק, עמידה בלחץ זמנים אמיתי (שדרוש לביטחון ולפעמים גם מציל חיים) ועוד. והכי חשוב- רשת חברתית שתלך איתך לכל החיים של אנשים סופר איכותיים (וכולנו יודעים שקשרים מקדמים אותך המון בשוק העבודה…..)
    אני בטוח שאנשים (מתאימים כמובן) היו מוכנים ללכת לעבוד שם באינטרנשיפ של מס' שנים בגיל 18 בשכר מינימום ואפילו פחות מאוד מכך. מבחינתי, אם הבן שלי בגיל 18 בא אליי ואומר לי שהוא התקבל ליחידה הזו אז אני מוכן שיעבוד בחינם כמה שנים ואני אממן אותו בינתיים.

    אהבתי

  9. ההייטק הישראלי מלא בתופעות של old boys networks למיניהן ולכן לשירות צבאי במסגרת המתאימה יש ערך דומה לזה של השכלה אקדמית. למעשה, בוגרי 8200 ודומותיה מוצאים עבודה גם בלי שיש להם השכלה.

    אהבתי

  10. מתכנתים בצבא לומדים בקורס תכנות קדם צבאי.
    בתמורה הם חותמים על 3 שנות קבע בנוסף לשירות הצבאי.
    המתכנתים יוצאים לאחר 6 שנים עם נסיון מקצועי וטכנולוגי.
    לפעמים ניתן להתחיל בלימודי ערב לתואר ראשון במקביל.
    היתרון הוא ברכישת נסיון מקצועי וקשרים שמסייעים לכל אורך שנות הקריירה.

    אהבתי

להשאיר תגובה

